Hieronder staat een lijst met alle Mitsubishi onderdelen die Autobedrijf Eric de Kort (EDK) op voorraad heeft. Wij hebben gebruikte, nieuwe en gereviseerde Mitsubishi onderdelen. Mocht het onderdeel dat u zoekt er niet tussen staan laat het ons dan weten. Wij kunnen dit dan alsnog voor u regelen.

We hebben onderdelen van de volgende bouwjaren;

1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017


A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
A

Aandrijfas

Een aandrijfas is een as die kracht(en) overbrengt van een aandrijvend element (bijvoorbeeld een motor) naar een aangedreven element (bijvoorbeeld de wielen).

Achteras

Eenvoudige achterassen hebben een onbuigbare as met verschillende elementen. Afhankelijk van het model zijn torsiestaven en/of stutten toegevoegd, die bedoeld zijn om de as te stabiliseren. Aangedreven achterassen zijn veel complexer en bestaan uit het differentieel van de achter-as en gescheiden asbehuizing, welke de aandrijfassen omhulst. Deze assen hebben een meer of minder uitgebreide suspensie in de vorm van frames of stangenstelsels en nemen deel aan de werking van vering en remmen.

Achterbank

De bank in het achterste deel van een auto.

Achterbumper

Achterbumper

Een achterbumper is een onderdeel van een auto dat achter op een auto wordt gemonteerd. Het doel van de bumper is bij een kleine aanrijding de klap op te vangen en daarmee de constructie van de auto te beschermen.

Achterklep

Een achterklep wordt gebruikt om de kofferruimte van een stationwagen in- of uit te laden. De klep bevindt zich, zoals het woord al zegt, aan de achterkant van het voertuig. De achterklep is met scharnieren bevestigd aan de dakconstructie van de auto.

Achterlicht

Achterlicht

Een essentieel onderdeel van de autoverlichting zijn de achterlichten. In dit onderdeel zijn het remlicht, de detectielichten, de achteruitrijverlichting, de richtingaanwijzers en de mistlamp geïntegreerd. Sommige voertuigen beschikken daarnaast ook over extra achteruitrijlichten en mistlampen. Daarnaast is er een reflector, die bij niet-werkende verlichting of een geparkeerd voertuig de auto toch zichtbaar maakt.

Achterpoot

In moderne auto's worden vaak zogenaamde veerpoten toegepast. Dit is een redelijk eenvoudige, lichte en makkelijk te produceren type wielophanging. Hierin is de veer om de schokdemper gemonteerd en de veerpoot als geheel is tevens een draagarm.

Achterportier

Een portier of autodeur is een onderdeel van een auto, waardoor men in en uit de auto kan stappen. Een achterportier bevindt zich achter de voorportieren.

Achterruit

Een achterruit is vaak gemaakt van gelaagd glas. Dit bestaat uit twee op elkaar geplakte ruiten met daartussen een laag polyvinylbutyral (PVB). Gelaagd glas scheurt bij breuk. Een sterretje niet groter dan 2,6 cm door steenslag kan gerepareerd worden met kunsthars.

Achterspoiler

Een spoiler is een auto-onderdeel dat ertoe dient om de grip en wegligging van een auto te verbeteren. Een spoiler verstoort de luchtstroming, zodat de auto met deze stroming een negatieve lift kan genereren, ook wel downforce genoemd. Hierdoor kan de auto een betere wegligging behouden.

Achteruitkijkspiegel

Een achteruitkijkspiegel is een spiegel waarmee het gebied achter de auto bekeken kan worden, zonder het overzicht van wat er aan de voorzijde gebeurt te verliezen.

Airbag

Een airbag of luchtzak is een zak die in geval van nood snel kan worden opgeblazen tot een beschermend kussen. Bij een botsing wordt door de schok de luchtzak automatisch opgeblazen, waardoor de inzittende beschermd wordt tegen letsel.

Aircopomp

Aircopomp

Een aircopomp, ook wel airco compressor genoemd, heeft als taak het koelmiddel, welke als gas de compressor binnenkomt, te comprimeren, samen te persen tot een gasdruk van 12 tot 14 bar. Het opbouwen van deze druk is nodig om het proces in stand te houden wat uiteindelijk een comfortabele en koele auto interieuromgeving geeft.

Antenne

Een op een auto gemonteerde antenne voor het ontvangen van radioprogramma's, communicatie of navigatie. Met een dakantenne op je auto verbeter je de ontvangst.

B

Benzinepomp

Een benzinepomp is de brandstofpomp in een benzinemotor. De brandstofpomp is dat deel van een verbrandingsmotor waarin de brandstof op een vooraf ingestelde druk gebracht wordt bij motoren met directe of indirecte inspuiting.

Bestuurdersstoel

De bestuurdersstoel is de stoel voor de bestuurder in auto’s. De meeste stoelen worden gemaakt van goedkoop maar duurzaam materiaal zodat deze lang gebruikt kunnen worden. Ze worden veelal van polyester gemaakt.

Binnenspiegel

De binnenspiegel wordt gebruikt door de bestuurder van een auto om te zien wat er achter de auto gebeurt.

Bladveren

Een bladveer is een eenvoudige soort mechanische veer, die berust op het principe van buiging. Het middelpunt van de boog ondersteunt de as van het voertuig, en de uiteinden van de veer zijn via een geëigende constructie, die de veerbeweging mogelijk maakt, aan het chassis vastgezet.

Bobine

Een bobine wekt een benzinemotor tot leven. Om ervoor te zorgen dat de ontsteking van het brandstofmengsel binnen in de motor kan plaatsvinden, moeten de bougies dit mengsel op het juiste moment ontsteken. Omdat de bougies enkel passieve componenten zijn, moet een andere component de actieve kant op zich nemen. Dit actieve element is de bobine.

Brandstofpomp

De brandstofpomp is dat deel van een verbrandingsmotor waarin de brandstof op een vooraf ingestelde druk gebracht wordt bij motoren met directe of indirecte inspuiting. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen lagedruk- en hogedrukbrandstofpompen.

Brandstoftank

De brandstoftank is de opslagplaats voor benzine of diesel. De brandstoftank zit bijna altijd achterin de auto gemonteerd, ter hoogte van de achterwielen, onder de achterbank.

Buitenspiegel

Ook wel zijspiegels genoemd. Buitenspiegels zijn functioneel wanneer het zicht door de binnenspiegel wordt belemmerd en om de situatie langs de flanken van de auto te kunnen beoordelen.

Bumper

Bumper

Een bumper is een onderdeel van een auto dat voor en achter op een auto wordt gemonteerd. Het doel van de bumper is bij een kleine aanrijding de klap op te vangen en daarmee de constructie van de auto te beschermen.

Bumpermantel

Een bumpermantel

Bumperovertrek

Een bumperovertrek

C

Carterpan

Onder elke benzine- en dieselmotor zit een carterpan gemonteerd. Dit is onder andere de opslagplaats van olie. Als de motor stil staat, verzameld 90% van de olie zich hier in.

Cilinderkop

De cilinderkop is onderdeel van een verbrandingsmotor. Hij zit boven op het motorblok en sluit de cilinders af.

Contactslot

Om een voertuig te starten is er een verbinding nodig tussen de sleutel en de auto. Hiervoor dient het contactslot. Zonder contactslot zou een auto niet kunnen starten. Dit is vooral handig tegen diefstal.

Controleunit

Mitsubishi past in vrijwel elke wagen een controleunit toe. Deze worden onder andere gebruikt om de ontsteking te regelen en de injectie van brandstof op het juiste moment en met de juiste hoeveelheid te doen. Tevens worden deze ook gebruikt voor de klimaatregeling, het opblazen van de airbags en het activeren van de gordelspanners.

D

Dak

Mitsubishi heeft veelal verschillende daken voor de verschillende types. Wij van Autobedrijf Eric de Kort (EDK) hebben deze op voorraad.

Dashboard

Het dashboard is een bedieningspaneel dat onder de voorruit is gepositioneerd.

Deur

Een autodeur of portier is een onderdeel van een auto, waardoor men in de auto kan stappen. Vaak wordt het kofferdeksel van de kofferbak ook als deur geteld, wanneer men via deze deur in de auto kan komen.

Differentieel

De aandrijvende kracht van de motor loopt via de versnellingsbak en het differentieel naar de wielen. Omdat het soms nodig is dat de wielen op ongelijke snelheid draaien, zorgt het differentieel dat dit mogelijk is.

Distributieriem

De distributieriem is een getande riem die in moderne verbrandingsmotoren de overbrenging vormt tussen de krukas en een of meer nokkenassen.

Draagarm

Draagarmen zijn onderdelen van het onderstel en zijn een van de meest belaste onderdelen van een voertuig. Daarbij zijn de draagarmen verantwoordelijk voor zowel de ophanging van de wielen als de aansturing daarvan. Men onderscheidt draagarmen voor de vooras en voor de achteras.

Drijfstang

Een drijfstang is het onderdeel van een verbrandingsmotor dat de zuiger met de krukas verbindt. Via de drijfstang wordt de op- en neergaande beweging van de zuiger omgezet in een draaiende beweging.

Dynamo

De dynamo is een stroomgenerator, die de bedrading van een voertuig voorziet van elektrische stroom. Als er meer stroom wordt geproduceerd dan op dat moment nodig is, dan laadt de dynamo de accu op.

E

Egr

egr

uitlaatgas-regulatie systeem

ETACS

De ETACS is een uniek systeem van Mitsubishi dat alle elektrische onderdelen, waaronder de koplampen, deurspiegels, ruitenwissers, etc., aanstuurt.

G

Gasklephuis

De gasklep, ook wel gasklephuis genoemd, is een deel van de invoersystemen van benzinemotoren met brandstofinjectie. De gasklep is verantwoordelijk voor het reguleren van de hoeveelheid lucht in de motor voor het brandstof-luchtmengsel.

Gasklepsensor

De gasklepsensor is ontworpen om de hoekstand van de gasklep in gelijkspanning te zetten.

Gasveer

Gasveren worden gebruikt om een kofferbak te openen. Een gasveer bestaat uit een cilinder met een zuiger, waarbij gas in de cilinder wordt samengedrukt en zo voor een verende werking zorgt. Een ventiel in de zuiger zorgt ervoor dat de beweging gedempt wordt.

Gordel

Een autogordel is een riem die een inzittende van een auto beschermt bij een ongeluk. Door de autogordel blijft de te beschermen persoon op zijn stoel, komt niet met zijn schedel tegen de voorruit en wordt hij niet door de auto geslingerd.

Grille

De grille van een auto is de benaming voor de neus of het front van een auto. Meer specifiek is het de benaming voor het deel dat rijwind opneemt ter koeling van de motor.

H

Handrem

Bij auto's dient de handrem als parkeerrem, dus niet om het rijdende voertuig tot stilstand te brengen. Door de rem aan te trekken wordt een mechanisme in werking gesteld waarbij de wielen worden vastgezet.

Hoedenplank

De plank achter de autostoelen in een auto. Tegenwoordig dient hij ter afscherming van de spullen in de kofferbak maar vroeger werden hier de hoeden van de bestuurder en passagiers opgeborgen.

Homokineet

Een homokinetische koppeling, ook wel homokineet genoemd, maakt het mogelijk dat de wielen aangedreven worden terwijl het voertuig kan in- en uitveren en sturen.

Hoofdremcilinder

De hoofdremcilinder is het centrale element van het remsysteem, dat de kracht op het rempedaal omzet in hydraulische druk die het hele systeem in werking zet. In de cilinder is voornamelijk remvloeistof actief, waarvan de werking niet gecomprimeerd wordt door externe krachten.

Hoofdsteun

Een hoofdsteun beschermt je hoofd en nek bij een kop-staart botsing. Bij zo’n botsing klapt het hoofd naar achter; een hoofdsteun houd dit tegen.

I

Injector

Injectoren spuiten sequentieel een kleine hoeveelheid benzine in, die genoeg is voor een enkele verbranding. De sequentiële injector is dus in feite een kraantje, dat wordt opengezet wanneer er benzine moet worden ingespoten.

Instrumentenbord

In een instrumentenbord zitten controlelampjes en meters, zoals een snelheidsmeter, kilometerteller, toerenteller, brandstofmeter en temperatuurmeter.

Intercooler

Een intercooler, ook wel luchtkoeler genaamd, is een warmtewisselaar die bij verbrandingsmotoren uitgerust met een turbolader of compressor gebruikt kan worden.

K

Kachelmotor

In het midden van een kachelmotor zitten schoepen die ventilatielucht het interieur in blazen. De ventilatielucht wordt aan de zijkant van de motor aangezogen en wordt via ovalen kanalen door de kachelradiateur of de verdamper van de airconditioning geblazen.

Katalysator

De katalysator van een auto zet de schadelijke stoffen die in uitlaatgas zitten om in stoffen zoals koolstofdioxide, stikstof en waterdamp. De katalysator bevindt zich voor in het uitlaatsysteem, vlak na de motor of onder de auto.

Kleppendeksel

Een kleppendeksel is een afdekking voor de bovenzijde van de cilinderkop, waar de kleppen en soms tuimelaars, een tuimelaaras en bovenliggende nokkenassen liggen. Het kleppendeksel heeft als taak de olie in de motor te houden en de cilinderkop te vrijwaren van vervuiling door stof en vocht van buitenaf.

Klok

Een klok

Klokveer

De klokveer is een verbindingselement tussen de kabelboom van de crashkast en de airbag in het stuurwiel. Een klokveer, ook wel airbag-lint genoemd, moet men voorstellen als een lang opgerold lint in een doosje. Het doosje bestaat uit twee helften ten opzichte van elkaar en elk verbonden met een uiteinde van het lint. Over het lint lopen sporen waar de signalen doorgaan, zo wordt een goede verbinding verzekerd en kan er toch gestuurd worden.

Knieairbag

De knieairbag beschermt, zoals de naam al zegt, de knieën bij een frontale aanrijding. Jaarlijks wordt er veel letsel opgelopen doordat de knieën een hevige klap tegen het dashboard maken. Deze stevige luchtkussens proberen dat zoveel mogelijk te voorkomen.

Kofferdeksel

Een kofferdeksel sluit een kofferbak af. Door middel van veren kan het deksel geopend worden. Bij sommige kofferdeksels zit een derde remlicht ingebouwd.

Koplamp

Koplamp

Een koplamp is een lamp die aan de voorzijde in of op een voertuig is gemonteerd. Het licht van de lichtbron wordt door middel van een reflector tot een bundel gevormd die de weg voor het voertuig verlicht. Bij dimlicht is de bundel omlaag gericht zodat de tegenligger niet verblind wordt.

Koppelingsplaat

De koppelingsplaat vervult de functie van het binden van de koppeling aan de versnellingsbak. Onder invloed van de sterke veren van de drukplaat drukt de koppelingsplaat op het vliegwiel. Als gevolg van de enorme kracht van wrijving tussen het vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep, begint het hele mechanisme te draaien wanneer de motor draait.

Koppelingsset

Een koppelingsset bestaat uit een koppelingsplaat, een drukgroep en een druklager. Een koppeling is de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak en maakt het mogelijk om te schakelen.

Koppelomvormer

Een koppelomvormer is een koppeling die werkt op basis van vloeistof. Deze wordt vaak toegepast in plaats van een mechanische koppeling, bijvoorbeeld bij auto’s met een automatische versnellingsbak.

Krik

Een krik is een voorwerp om zware dingen mee op te tillen. Een veelvoorkomend gebruik is het iets optillen van een auto om een wiel te vervangen.

Krukas

Een krukas is een as die voorzien is van een of meer krukken (excentrisch geplaatste assen), die een op en neer gaande beweging omzet in een draaiende beweging, of omgekeerd.

Krukaspoelie

Op de krukas zit een grote zware poelie of ook wel trillingsdemper genoemd. Het is normaal een rubber-metaalonderdeel dat oorspronkelijk bedoeld was om de torsietrillingen van de krukas te dempen.

L

Lichtschakelaar

Een lichtschakelaar wordt gebruikt om de autolampen aan of uit te zetten. Het is mogelijk om de lampen uit, op stadslicht of op normaal licht te zetten.

Luchtweger / Luchtmassameter

Een luchtweger, ook wel luchtmassameter genoemd, is een sensor aan het eind van het luchtfilterhuis. De hoeveelheid aangezogen lucht wordt gemeten, hierna wordt er bepaald hoeveel benzine er in de cilinders wordt gespoten.

M

Massavliegwiel

Tijdens het rondgaan van de krukas in een viercilinder motor komen op verschillende tijden de vier cilinders tot ontbranding en wordt er via de zuiger aan de krukas een “slinger” gegeven. Overdreven gezegd draait de krukas hard-zacht-hard-zacht. De massa van het vliegwiel vangt door zijn massa traagheid deze hard-zacht snelheid van de krukas op en maakt er een constante snelheid /draaiing van.

Mistachterlicht

Mistlampen worden gebruikt voor de verlichting van bestrating om daarmee de marge van zichtvermogen te verhogen tijdens het rijden met lage snelheid bij omstandigheden met slecht zicht, zoals regen, mist, sneeuwstorm of stof.

Mistlamp

Een mistlamp is een lamp met een brede lichtbundel die laag aan het voertuig wordt aangebracht. De mistlamp is nodig voor een beter zicht onder slechte weersomstandigheden zoals mist of neerslag.

Motor

Er bestaan twee soorten verbrandingsmotoren: de benzinemotor en de dieselmotor. De benzinemotor maakt gebruik van Gasoline Direct Injection (GDI), terwijl de dieselmotor Direct Injection Diesel (DI-D) toepast.

Motorkap

Motorkap

Een motorkap is onder andere goed voor lawaaibeperking. Aan de binnenkant worden speciale systemen aangebracht die hinderlijke geluiden en vibraties niet naar buiten laten gaan. Zo worden auto’s aanzienlijk stiller.

Motorsteun

Een motorblok hangt, of staat in de rubberen gedeeltes van de motorsteunen. In deze steunen heeft de motor enige speling; deze kan iets bewegen in de motorsteunen. Dit is nodig om trillingen te dempen en grote motorkrachten op te vangen als gevolg van het stationair draaien en het bewegen bij accelereren / decelereren.

N

Navigatie

Een navigatiesysteem, ook wel routenavigatiesysteem genoemd, is een apparaat dat visueel of met stem instructies geeft aan de chauffeur ten aanzien van de te volgen route. Het navigatiesysteem maakt gebruik van een satellietverbinding om de huidige plaats te bepalen (GPS) en te bepalen welke route het snelst is.

Nokkenas

Een nokkenas is een as voorzien van excentrieken die dienen om de draaiende beweging van de as om te zetten in een op en neer gaande beweging.

O

Oliekoeler

Een oliekoeler is ervoor om de temperatuur van de motorolie constant te houden. Het is belangrijk dat motorolie tussen de 82 en 93°C blijft. Als de olie warmer wordt dan 93°C, verliest die zijn smerende en koelende werking.

P

Portier

Een portier of autodeur is een onderdeel van een auto, waardoor men in en uit de auto kan stappen. Vaak wordt de kofferdeksel van de kofferbak ook als deur geteld, wanneer men via deze deur in de auto kan komen.

Portierslot

Portiersloten zijn sloten die in de portieren zitten bevestigd. Deze dienen er voor om de portieren te kunnen openen en sluiten. Ook dienen ze voor de veiligheid, zodat bij een ongeval het portier niet zomaar open kan springen.

R

Raammechanisme

Het raammechanisme wordt gebruikt om een raam in deuren te verhogen en verlagen. In tegenstelling tot de oudere modellen zijn moderne auto’s voorzien van elektrische ramen die met behulp van een elektrisch raammechanisme bediend kunnen worden.

Radiateur

In een radiateur wordt de door een watergekoelde verbrandingsmotor opgewekte warmte door middel van koelvloeistof afgestaan aan de omringende lucht, hierbij zal de opgewarmde koelvloeistof zover worden afgekoeld dat er voor de motor geen oververhitting te duchten is.

Reflectorplaat

Een reflectorplaat

Regensensor

Met een regensensor kan men vaststellen of het regent en hoeveel regen er valt. De regensensor registreert de toestand van zijn directe omgeving en onderneemt actie indien nodig. .

Remdrukverdeler / Remkrachtverdeler

Een remdrukverdeler of remkrachtverdeler, ook bekend als EBD (electronic brakeforce distribution), is een auto-onderdeel dat bepaalt hoeveel remkracht er naar de voorste remmen gaat en hoeveel naar de achterste.

Remklauw

Het remsysteem van een voertuig is, naast de motor, het meest gebruikte onderdeel. Als gevolg van thermische spanning ontstaat mechanische spanning (of: stress) die leidt tot slijtage. Het hart van een schijfrem wordt gevormd door de remklauw.

Remtrommel

De remtrommel is een fundamenteel component van het remsysteem. Binnen in de remtrommel zitten remblokken en vele andere componenten. Pads drukken tegen het binnen-oppervlak van de trommel wanneer u het rempedaal indrukt.

Reservewiel

Een reservewiel (ook wel reserveband) is een bijkomend wiel met autoband voor een motorvoertuig.

Roetfilter

Roetfilters worden gebruikt om de roetdeeltjes die ontstaan bij de verbranding van dieselbrandstof te verminderen. Roetdeeltjes zijn namelijk niet alleen schadelijk voor het milieu, maar ook voor mensen.

Rolgordijn

Een rolgordijn

Ruitenwisser

Een ruitenwisser is een veelal rubberen strip die op een frame is gemonteerd en - de naam zegt het al - gebruikt wordt om water van ruiten af te wissen.

Ruitenwissermotor

De ruitenwissermotor is een elektromotor die de ruitenwissers aandrijven. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen de rotatiemotor en de lineaire motor.

S

Schakelaar

Mitsubishi wagens gebruiken een aantal verschillende schakelaars. Bij Autobedrijf Eric de Kort (EDK) hebben wij deze veelal op voorraad liggen.

Schokdemper / Schokbreker

Een schokdemper, of schokbreker is een apparaat dat onder meer in de wielophanging van een voertuig zit om de werking van de vering te dempen.

Schroefveer

Schroefveren zijn de meest voorkomende veren. In feite is het een zware stang die rond een denkbeeldige as gedraaid is. Schroefveren trekken samen en rekken uit om de beweging van de wielen te absorberen.

Schuifdak

Sommige Mitsubishi types komen met een schuifdak. Ook is het mogelijk dat u een schuifdak bij uw auto wil inbouwen. Een schuifdak geeft namelijk extra licht, frisse lucht en een aerodynamisch gevoel. Autobedrijf Eric de Kort (EDK) heeft deze op voorraad.

Schuifdeur

Een autodeur of portier is een onderdeel van een auto, waardoor men in en uit de auto kan stappen. Een schuifdeur bevindt zich aan de zijkant van de auto.

Schuifruit

Een schuifruit

Sensor

Mitsubishi wagens gebruiken tegenwoordig allerlei verschillende sensoren om verschillende toestanden te meten zodat de wagen hier slim op kan reageren. Bij Autobedrijf Eric de Kort (EDK) hebben wij al deze sensoren liggen.

Sideairbag / Zijairbag

Zijairbags behoren inmiddels tot de standaarduitrusting van auto’s. Bij een aanrijding worden de airbags binnen 10 tot 40 milliseconden opgeblazen en voorkomen zo dat de inzittenden tegen harde auto-onderdelen botsen.

Sideskirt

Sideskirts zijn spoilers voor de zijkant van een auto. Behalve dat ze optisch een auto er sportiever laten uitzien hebben ze ook een functionele waarde. Ze bieden bescherming tegen vuil en opspattend gesteente en kunnen de aerodynamica verbeteren.

Sloten

Portieren, contact, dashboard, bagageklep en airbag, een auto beschikt over verschillende sloten. Hoewel het aantal sloten per auto steeds minder wordt, zijn veel modellen in de basisuitvoering nog steeds uitgevoerd met een slot in het linker voorportier en het contact.

Slotplaat

Een slotplaat

Spoiler

Een spoiler is een auto-onderdeel dat ertoe dient om de grip en wegligging van een auto te verbeteren. Een spoiler verstoort de luchtstroming, zodat de auto met deze stroming een negatieve lift kan genereren, ook wel downforce genoemd. Hierdoor kan de auto een betere wegligging behouden.

SRS

SRS staat voor Supplemental Restraint System, en dit betreft de airbags. Bij een botsing wordt door de schok de luchtzak automatisch opgeblazen, waardoor de inzittende beschermd wordt tegen letsel.

Stadslicht

Stadslicht is de verlichting op een voertuig die vaak gebruikt wordt bij het parkeren, daarom ook wel parkeerlicht genoemd. Samen met het stadslicht moet altijd andere verlichting branden tenzij op dat moment geen enkele verlichting verplicht is.

Stappenmotor

Een stappenmotor is een borstelloze, synchrone elektromotor, waarvan de hoekverdraaiing nauwkeurig te beheersen is, bijvoorbeeld in stappen van 1,8 graden. De rotor bevat permanente magneten; de stator is opgebouwd uit elektromagneten.

Startmotor

Een startmotor is doorgaans een elektromotor die dient om een verbrandingsmotor te starten. De startmotor zorgt na het inschakelen dat de verbrandingsmotor genoeg omwentelingen maakt om aan te kunnen slaan.

Steekas

Een steekas draag stroom over van de achterste differentieel versnellingsbak naar de wielen. Steekassen worden ingewerkt in de stalen kop-behuizingen die loopt van het differentieel aan elk van de achterwielen.

Stoel

Een stoel voor in de auto. De meeste stoelen worden gemaakt van goedkoop maar duurzaam materiaal zodat deze lang gebruikt kunnen worden. Ze worden veelal van polyester gemaakt.

Stroomverdeler

Een stroomverdeler of kortweg verdeler maakt deel uit van het ontstekingssysteem van een conventionele benzinemotor.

Stuurbekrachtigingspomp

De stuurbekrachtigingspomp maakt onderdeel uit van het ophangingsysteem van een voertuig. Een stuurbekrachtigingspomp is een hydraulische pomp met kleppen die open en dicht kunnen om de stuurbekrachtingsvloeistof door te laten.

Stuurhuis

Het stuurhuis is onderdeel van de stuurinrichting van de wagen. Dit is het mechanisch systeem waarmee het voertuig bestuurd wordt. Het stuurhuis zorgt er voor dat de sturing van de bestuurder wordt verbonden met de wielen.

Stuurkolom

Een stuurkolom zorgt ervoor dat stuurbewegingen onder een bepaalde hoek worden overgebracht naar de stuuras. Door de verstelhendel te ontgrendelen kan de complete stuurkolom naar boven en naar beneden worden bewogen, worden ingeduwd en worden uitgetrokken.

Subframe

Bij zelfdragende carrosserieën wordt een subframe toegepast. Daar word de wielophanging aan bevestigd. Krachten die onder het rijden op de auto werken, worden opgevangen door het subframe. Het subframe is aan de carrosserie bevestigd.

T

Trekhaak

Een trekhaak is een metalen haak achter een voertuig waarmee een aanhangwagen kan worden getrokken. Voor elke trekhaak geldt een maximale gewichtsbelasting, een juiste gewichtsverdeling van het getrokken voertuig speelt hierin een beslissende rol.

Turbo

turbo

Tussenbak

De tussenbak geeft de mogelijkheid om tussen 2WD en 4WD te kiezen bij een 4x4, in plaats van alleen de 2WD zoals bij een normale auto. De tussenbak brengt de kracht van de motor en versnellingsbak over op de voor- en achteras door middel van aandrijfassen. 4WD, 4x4, "vier-maal-vier" (Vierwielaandrijving) is een aanduiding voor voertuigen met vier wielen waarbij alle vier de wielen kunnen worden aangedreven, door één centrale motor, of door één hydraulische of elektromotor per wiel. In feite beschikt een vierwielaangedreven voertuig over zowel voor- als achterwielaandrijving.

U

Uitlaat

De uitlaat is het deel van de verbrandingsmotor waardoor de uitlaatgassen afgevoerd worden.

Uitlaatspruitstuk

In het uitlaatspruitstuk komen de uitlaatgassen van verschillende cilinders samen en gaan vervolgens door naar de katalysator en de uitlaatpijp.

V

Veiligheidsgordel / Veiligheidsriem

Een veiligheidsgordel of veiligheidsriem is een gordel die inzittenden van een voertuig beschermt. Veiligheidsgordels in auto's zijn verplicht in veel landen. Een veiligheidsgordel voor in een auto wordt ook wel een autogordel genoemd.

Versnellingsbak

Versnellingsbak

Een versnellingsbak of gangwissel wordt toegepast om het vermogen van de verbrandingsmotor op een efficiënte manier naar de wielen over te brengen.

Versnellingspook

Een versnellingspook of schakelpook is een instrument waarmee de versnellingsbak van een voertuig kan worden bediend. Door de pook in een stand te zetten wordt voor een bepaalde overbrenging gekozen. Het veranderen van de overbrenging wordt 'schakelen' genoemd.

Verstuiver

Een verstuiver is een voorziening om van een vloeistof een nevel te maken.

Vliegwiel

Een vliegwiel heft de on-eenparige beweging van de motor op en zorgt dus dat de motor mooier rond loopt. Het is een wielvormig onderdeel wat gemonteerd zit op de krukas en waarop de koppeling gemonteerd is.

Vooras

Een vooras bestaat uit twee aandrijflijnen, de draagarmen, wielnaven en stabilisatoren. Afhankelijk van het type voertuig, kunnen meerdere draagarmen worden gebruikt. De vooras is zo geconstrueerd dat deze de wielen rijdt en daarnaast de besturing van het voertuig leidt.

Voorbumper

Voorbumper

Een voorbumper is een onderdeel van een auto dat voor op een auto wordt gemonteerd. Het doel van de bumper is bij een kleine aanrijding de klap op te vangen en daarmee de constructie van de auto te beschermen.

Voorfront

Een voorfront

Voorpijp

Een voorpijp voert de gassen af naar een katalysator of tussendemper, het volgende deel in de uitlaat. Vaak komt voor dat de gassen vanuit twee uitgangen op het uitlaatspruitstuk worden samengevoegd naar één uitgang. In veel gevallen is er een flexibel stuk in gemonteerd welke het kantelen van de motor en de motortrillingen opvangt.

Voorpoot

In moderne auto's worden vaak op de vooras zogenaamde veerpoten toegepast. Dit is een redelijk eenvoudige, lichte en makkelijk te produceren type wielophanging. Hierin is de veer om de schokdemper gemonteerd en de veerpoot als geheel is tevens de bovenste draagarm.

Voorportier

Een portier of autodeur is een onderdeel van een auto, waardoor men in en uit de auto kan stappen. Een voorportier bevindt zich voor de achterportieren.

Voorruit

Een voorruit is gemaakt van gelaagd glas. Dit bestaat uit twee op elkaar geplakte ruiten met daartussen een laag polyvinylbutyral (PVB). Gelaagd glas scheurt bij breuk. Een sterretje niet groter dan 2,6 cm door steenslag kan gerepareerd worden met kunsthars.

Voorscherm

Een voorscherm

Voorspatbord

Een integraal onderdeel van de auto bescherming is het spatbord. De primaire functie is bescherming, maar ook belangrijk is het uiterlijk. Bescherming tegen stof, stenen, vuil - dat is het belangrijkste idee van het spatbord. De naam zegt het al; bescherming tegen alles wat tegen de auto spat.

Vrijloopnaaf

Een vrijloopnaaf is een verbinding tussen het voorwiel en de complete aandrijflijn die in de vooras is aangebracht. Ze komen voor op niet permanent 4×4 aangedreven auto’s. Een vrijloopnaaf maakt alleen verbinding als in de 4WD (Vierwielaandrijving) gereden wordt.

Vulpijp

Een vulpijp

W

Wastegate

Een wastegate is een klep in de uitlaat van een motor met turbolader, deze klep overbrugt de turbolader en voorkomt dat de turbo te veel druk opbouwt als de motor hoger in toeren komt of zwaarder belast wordt.

Waterpomp

Een waterpomp pompt koelvloeistof uit de motor de radiateur in. Wanneer deze afgekoeld is door de rijwind pompt de waterpomp de koelere koelvloeistof terug de motor in.

Wieldop

Een wieldop is een metalen of kunststoffen schijf die op een wiel dan wel velg van een auto gemonteerd zit. Een wieldop zorgt ervoor dat de bouten waarmee het wiel aan de as gemonteerd zit, niet voor het oog zichtbaar zijn.

Wiellager

Wiellagers hebben effect op het rollende kenmerk van de wielen en een bijgevolg op de mobiliteit van voertuigen. De functie van een wiellager is de draaiende beweging van het wiel mogelijk maken en is daarmee een belangrijk en essentieel onderdeel van de wielophanging.

Winterband

Een winterband is een band die gemaakt is van een zachtere rubbersoort dan een doorsnee gebruiksband (zomerband) en is bedoeld voor rijden bij lagere temperaturen (onder 7°C).

X

Xenon trafo

Een xenon trafo

Z

Zelfdenker

Een zelfdenker

Zijruit

Een zijruit is vaak gemaakt van gelaagd glas. Dit bestaat uit twee op elkaar geplakte ruiten met daartussen een laag polyvinylbutyral (PVB). Gelaagd glas scheurt bij breuk. Een sterretje niet groter dan 2,6 cm door steenslag kan gerepareerd worden met kunsthars.

Zijspiegel

Ook wel buitenspiegels genoemd. Zijspiegels zijn functioneel wanneer het zicht door de binnenspiegel wordt belemmerd en om de situatie langs de flanken van de auto te kunnen beoordelen.

Zonneklep

Een zonneklep, ook wel zonnekap genoemd, voorkomt verblinding en gaat vermoeidheid tegen.

Zuiger

Een zuiger (ook wel piston genoemd) is een onderdeel van een zuigermachine, dat in een cilinder heen en weer kan bewegen. Door de beweging wordt een vloeistof of gas verplaatst, of gecomprimeerd, dit bij pompen en compressoren.